Az elkeseredés határa a csillagos ég
*
Benzin- vagy kilométerkvóta * Egyenruhagondok
Bebes Tibor alezredes, a BRDSZ határőr tagozatának vezetője
markánsan fogalmaz, amikor kifejti, neki nem az a dolga, hogy takargassa a
bajokat, hanem éppen ellenkezőleg: az, hogy tudassa a felelős vezetőkkel, mi
nem tetszik az állománynak.
Csekély járandóság
_ Épp 2002. január 1-je óta nem volt illetményemelés.
Az illetménypótlék mértékét tavaly a helyi szerveknél szolgálatot
teljesítő tiszthelyettesek esetében 6_8 százalékkal emelték, de akik a
központi, vagy a területi egységeknél vannak (országos parancsnokság,
igazgatóságok), nem kaptak semmit. Ha csak a szlovén kollégákkal
hasonlítjuk össze az illetményünket, már akkor is tragédia az eredmény
_ ecseteli a sanyarú helyzetet a tagozatvezető, s rámutat: amíg a
magyar tiszthelyettes bruttó 100 ezret kap, a szlovén útlevélkezelő
minimum 1200_1500 eurót.
Sérelmezik a titkárok a veszélyességi pótlék megvonását, s azt
kérdezik, ha a tűzoltók visszakaphatták, ők miért
nem. Vincze Tibor
törzszászlós, tagozatvezető-helyettes, az orosházi alapszervezet titkárhelyettese
szerint ez a dolog közel 600 embert érint, ami, úgy véli, nem kevés.
Többen bizonygatják, annak ellenére, hogy a helyi szerveknél jutott
egy kis emelésre való,
reálkereset-csökkenés következett be 2003-ban, hisz
a kapottnál magasabb volt az infláció.
Oláh József
alezredes, tagozatvezető-helyettes, a pécsi
alapszervezet titkára megélhetési gondokról beszél, amelyeket komolynak minősít:
_ A rezsiköltségek, a ház fenntartása, a gyerekek iskoláztatása
nagyon sokba kerül a kapott illetményhez képest, s a határőrök úgy
lépnek naponta szolgálatba, hogy ezek foglalkoztatják őket. Természetes,
hogy nem tud úgy koncentrálni a feladataira, s könnyebben hibázik, mintha
nem volnának megélhetési gondjai
_ sorolja érzékletesen a problémákat.
A szolgálat egyébként
sem könnyű, hangsúlyozzák egységesen, hisz
a dologi kiadásokat a parancsnokok kényszerűen minimalizálták. Kevés
például az üzemanyag, így legtöbb helyen vagy benzin-, vagy kilométerkvóta
van hatályban. Húsz-harminc kilométert is gyalogolnia kell a járőrnek vagy
a határvadásznak szolgálatonként, s ez előbb-utóbb komoly
egészségügyi problémákat fog okozni. Vannak bajok most is, de ezek minden
bizonnyal fokozódnak majd.
Súlyos dilemmák
_ Mind gyakoribb lesz, hogy a
kollégáink nem a felső korhatár
elérésekor vonulnak nyugállományba, hanem munkaképességük részbeni elvesztése
miatt akár jóval korábban is
_ mondja Pach Dániel főtörzsőrmester,
tagozatvezető-helyettes, a Budapesti Határőr Igazgatóság ifjú titkára.
_ Kormányzati beavatkozásra van szükség, itt már kevés a
belügyi toldozgatás-foldozgatás
_ fejel rá az előzőekben mondottakra Bebes
Tibor. _ Itt mindenki tudja, mi a baj, jelzik is felfelé, csak éppen
alig történik valami.
Megszabdalták a szociális juttatásokat, ha a BRDSZ nem bővítené
az üdülési lehetőségeit, a hivatali lehetőségek szűkössége miatt, még
ha futná rá, akkor is csak nagyon ritkán mehetne bárki nyaralni. De
ki gondol pihenésre, amikor komoly összegeket kell fordítani arra is,
hogy a határőr egyáltalán eljusson a saját szolgálati helyére, amiért
_ no ez a világ szégyene _ kilométerenként három forint térítést
kap?! Ez a határőrök egyharmadát érinti, igaz, előkészületben van
egy, ezt megváltoztató rendelkezés, ami enyhíteni igyekszik e tarthatatlan helyzeten.
Bebes Tibor és titkártársai nem könnyű feladatok előtt állnak. A
kirendeltségek összevonása során sokak személyes érdekei sérülnek,
komoly odafigyelést igényel, hogy minél kisebbek lehessenek a sérelmek,
amelyek egy része minden bizonnyal elkerülhetetlen. Ennek ellenére
mindenki bizakodó, persze, mit is tehetnének, nincs más lehetőségük:
küzdeni, menni előre, mert a tét nagy és mind nagyobb lesz. Lenni vagy nem
lenni? Menni vagy nem menni? Szolgálni vagy nyugdíjasnak,
leszázalékoltnak, munka nélkülinek lenni? Súlyos kérdések, s egy részükre nincs
válasz. Nem az ő hibájuk!
Szegény északkelet
Ha lehet, az ország legészakibb, s legkeletibb táján még
súlyosabb állapotok fogadják az idelátogatót, mint másutt.
Gyenes József alezredes, a nyírbátoriak titkára alig titkolja rossz érzéseit, ha a
jövőről van szó, ám érdekes, a helyi állapotokkal, ami a vezetéssel való
együttműködést illeti, elégedett. A vezetőség tagjai kevéssé
nyilvánítanak véleményt, azt mondják, szóljanak az érintettek, akiket sorra
tolnak" elibénk.
_ A szolgáltatás új elem, ami azóta van a fegyvertárunkban,
amióta csatlakoztunk a BRDSZ-hez _ mondja Gyenes József, s mindjárt kifejti,
ma már szinte csak ezzel lehet az embereknek kedvezni, és ez nem semmi.
_ Az ingyenes strand, állatkerti, vidámparki belépők, horgászjegyek,
a színházbérlet vagy a
Fenomén-vásárlókártya és a
Vodafon-kedvezmények komoly vonzerőt jelentenek a tagok számára.
Errefelé a határőrök legtöbbjének a felesége nem dolgozik, de
nem azért, mert lusta, egyszerűen nincs munkalehetőség. Vannak olyan
kistérségek, ahol csak az államtól remélhető állás: az önkormányzatok,
a rendőrség vagy a határőrség foglalkoztatják az embereket, akiknek
pedig nem jut munka, azok a földdel vagy az állatokkal próbálnak meg
boldogulni, gyakran kevés sikerrel.
_ Lamperth Mónika belügyminiszter ígért a belügyi szerveknek 100
ezer liter üzemanyagot, de ebből egyelőre nem láttunk semmit. Biztos
nekünk is járt, csak nem jutott _ ironizál a titkár, de a mosolya
kesernyésre sikeredik.
Dicshimnuszra nincs ok
Egy szemelvényt kiragadva személtet: ha bárkit berendelnek
az igazgatóságra bármiért a kirendeltségről, az elviszi az aznapi
benzint, s akkor még nem is beszéltünk az egyenruháról. Pedig muszáj, mert
az illetmény után talán ez az, ami miatt leginkább panaszkodnak.
Béndek
József vezérőrnagy, országos parancsnok ugyanis
elrendelte, hogy a kutyás, illetve kutatással is foglalkozó útlevélkezelőket
kivéve senki nem használhatja az úgynevezett gyakorlóruhát. A terepen is pantallóban és félcipőben kell gyalogolni, hiába van hepehupa,
nedvesség, bozót, derékig érő gyom, elhanyagolt határnyiladék, nincs apelláta.
Az intézkedés hihetetlen indulatokat váltott ki, mi tagadás, nem
zengnek dicshimnuszokat a népek, amikor erről beszélnek.
_ Kilenc település tartozik hozzánk
_ meséli Orbán Zoltán
főtörzsőrmester, a Lónyai
Határőr-kirendeltség kutyás járőre, a helyi
BRDSZ-titkárhelyettes, aztán mutatja a maga és egyik kollégája egyenruháját.
Neki bakancs dukál, terepszínű, viszonylag vastagabb anyagból
készült nadrág és zubbony, a társa vékony, élére vasalt nadrágban díszeleg"
és félcipőben, amibe könnyen utat talál a víz. Azt mondja, most is
20_30 kilométeres túrára" készülnek ezekben a hetekben, s jó ideje már
a gyalogcsempészekkel, az úgynevezett seftesekkel gyűlik meg a bajuk.
_ Azt hiszik, így egyszerűbb, a zöldhatáron próbálják áthozni a
kelendő cikkeket, elsősorban a cigit, a röviditalokat, de mindent, amit nem
túl körülményes. Odaát
_ mutat Ukrajna felé _ minden olcsóbb.
_ Legtöbben persze a rendes átkelőn közlekednek,
300_400 literes tankú amerikai autóikkal. Beleültetnek, akit csak tudnak, s mindenki hozza a
karton cigijét, a piát, és persze jön a benzin,
a gázolaj nagy mennyiségben _ magyarázza.
Orbán Zoltán ott volt tavaly Nyíregyházán, a BRDSZ nagygyűlésén, s
ott is elsorolta, mennyire szegénysorban élnek az itteni határőrségiek.
Azt mondja, nem sok minden változott, mégsem szabad feladni, az
emberek bizalmat szavaztak nekik, és sokat várnak tőlük. A beregsurányi
kirendeltségen határőr felderítők is dolgoznak, méghozzá eredményesen:
_ Gyakorlatilag felszámoltuk az elmúlt években az
embercsempészbandákat _ dicsekszik okkal
Huszti Róbert főtörzsőrmester, aki korábban,
mielőtt detektívnek állt volna, Zajtán volt járőrvezető.
Megkülönböztetés
Nyílt és titkos eszközökkel és módszerekkel is dolgoznak, a
nyomozásokat a tisztek irányítják, és komoly technika segíti a felderítést.
A Rendőrtiszti Főiskolát most végzett, nemsokára tisztté avanzsáló
határőr azt állítja, hiába voltak a pótlékemelések, a reáljövedelem akkor
is csökkent, a költségek növekedését a számláival igazolni tudja.
_ Százezer forint körüli a havi járandóságom, de télen elérte a
gázszámla a 30_35 ezer forintot is, mert nemcsak a fűtés, de minden gázzal
megy nálunk. A banktól nem kapok kölcsönt, a falum árvízveszélyes terület,
500 alatt van a lakosok száma, az ingatlanok értéke egyre csökken,
beruházni nincs miből, de minek is _ kesereg.
Nem ő az egyetlen, akinek ilyen a sorsa, sőt akadnak, akik a
saját gyermekeik nevelésén túl a szüleikről is gondoskodnak.
_ Abból kell kijönnünk, ami van, és mi még azt sem tehetjük meg,
amit bárki legálisan, hogy naponta behozza, amit szabad, aztán árulja
_ foglalja össze egyikük a helyzetüket.
Benzint persze nem itthon tankolnak, ennyi a könnyebbségük, ám
ettől még el vannak adósodva. Mindent kölcsönből vesznek, a hitelek
halmozódnak egymásra, ami
előbb-utóbb teljes csődhöz vezethet. Szembe sütne a
nap, amikor hazafelé indulunk, ha időközben el nem tűnt volna a
horizont mögött. Sötétség telepszik a tájra, de valahol mégis fény világlik.
A remény fénye!
CSÁSZÁR KÁLMÁN
Árfolyamok
Ha bárki átmegy Ukrajnába, 60 forintért kap egy doboz, a magyar
Sophiane-nak
megfelelő cigarettát, ebből naponta egy-egy kartonnal hozhat át
legálisan. Ezen kívül ott van a benzin, ami 120 forint körüli áron fogy, de ideát
150-ért adják a seftesek. Kapós a szeszesital is, leginkább a vodka, amiből
egy liter 400_500 forint. Odaát természetesen nem csak az ukrán
grivnyával fizethet a magyar, a forintot is elfogadják.
Leveszik
a magyarokat
A magyar oldalról érkezőt az ukrán útlevélkezelő fogadja, ez 200
forint csúszópénzt jelent. Aztán ott van a vámos, mindig van rendőrposzt és
közlekedési felügyelő, mindenkinek ugyanaz dukál, úgyhogy az egyszeri átlépést az
ember már 800-ból megússza. Ha valaki nem ismeri a játékszabályokat, és nem ad,
azt félreállítják vagy megbüntetik. Annyira, hogy kiadja a sápot.
Reklamálni, fellebbezni az ENSZ-ben vagy a jóistennél lehet. Mind a kettő messze van.
A dolog akkor kezdődött állítólag, amikor az ukrán állam nem tudott
hónapokig sem fizetni az alkalmazottainak. Ma már tud, a sáp mégis maradt. Hja
kérem, ez ilyen világ!
Választás a holnapra
A Metro 2004. június 23-ai címlapján, a vezércikk Az unióban
jobban figyelnek a dolgozókra" címmel jelent meg. A tartozó képen a
miniszterelnök érdeklődve figyel egy számítógépet szerelő munkást. Ritkán olvasom a
Metrót, de a vastagított cím felkeltette az érdeklődésemet. Kíváncsi voltam,
mit írhatnak a témáról. Évek óta mást sem lehet olvasni, mint hogy az EU
így, az EU úgy. Különösen érdekes volt az európai parlamenti
választásokat megelőzően, mintha valami kimondhatatlan lehetőség kapujában állnánk,
ahol az egyszerű választópolgárok szava a leglényegesebb.
A pártok magabiztosan közvetítették felénk, csak az igaz és
követendő, amit ők hirdetnek, aztán jött a valóság. Az emberek nem vették be
a maszlagot, beleuntak a hazudozásba, egymás szapulásába. Persze a
pártok győzelemként értékelték az eredményt, de senki
sem úgy, ahogy megjelent, totális kudarcként.
Nézem a képet az újságban, ahol a miniszterelnök és
a kísérők a munkást szemlélik, és elszégyellem magam: megint egy szép kép, ami mögött
nincs semmi. Kíváncsi lennék, mi maradt meg a miniszterelnökben a
látogatásról! Félek, nem a lényeg.
Leveszem a szemüvegem, előttem a szakszervezetünk jelképe, a
hétfejű sárkány, s minden fején embléma. A kedves, jópofa sárkány, akire
jólesik ránézni, de megint furcsa érzés kerít hatalmába. Arra gondolok,
mit jelenthetnek a fejek az
emblémákkal. Talán a szakszervezeten belül a
szakterületeket jelképezik, vagy valami egészen mást, amire a
készítők nem is gondoltak? Nem lehet véletlen, hogy a tűzoltók védőszentje
Szent Flórián, a rendőröké Sárkányölő Szent György. Akár így, akár úgy,
hétfejű sárkányunk a mi jelképünk.
Az úniós parlamenti választásokról szakszervezetünk novemberi
választása jutott eszembe. Néztem a hétfejű
sárkányt, és arra gondoltam
reménykedve, hogy a mi választási kampányunk mentes lesz a hazudozástól, a
mocskolódástól és a sárdobálástól. Minél tovább gondolkodtam, annál jobban
erősödött bennem a meggyőződés, mi, rendőrök megmutatjuk, kellően bölcsek
vagyunk ahhoz, hogy hasonlítsunk ahhoz a bizonyos szenthez, akinek maga
felé hajlik a keze. Aztán hirtelen zavarba jöttem, szabad-e így
gondolkodnom, hisz mi is csak egy fej vagyunk a többi közül, majd elhessegettem a zavaromat. Miért ne szabadna kimondani, hogy ennek a
szakszervezetnek meghatározó tagjai
vagyunk?! Emlékszem, amikor 1985-ben egy üres
fehér lapra 14-en azt írtuk: alapító tagjai akarunk lenni a rendőrségen belül
az első érdekképviseletnek. Jó arra gondolni, hogy a kezdeti
botladozások után az elmúlt több mint egy évtizedben a helyzetünk meghatározott
és elismert lett.
Aztán újra a sárkányra pillantottam, és el akartam hinni, hogy
karácsony tájékán a saját ostobaságunk miatt nem lesz belőle Süsü, az együgyű.
Ismét a Metro vezércikkre gondoltam, az
unióra, a sokszínűségre, az
együtt gondolkodásra, az ésszerűségre és a bölcsességre. Bizakodó
lettem, és elhitettem magammal, ha valami jó, azt nem fogjuk tönkretenni, ami
rossz, kilökjük magunkból.
Káel